For unge og voksne

Den gode samtale i læsekredsen

Tips og tricks til at få mest muligt ud af samtalen i din læsekreds.

Af Kirsten Vestergaard Mikkelsen og Mette Bjellsäter

I en læsekreds har alle læst den samme bog, men ikke nødvendigvis fået det samme ud af den. Noget af det fine ved en læsekreds er, at ens egen forståelse af bogen bliver udvidet og man får øje på nogle ting, som man ellers ville have overset. 

Læs med her, når vi giver tips og tricks til den gode samtale i læsekredsen. Artiklen henvender sig til læsekredse, som læser skønlitterære bøger.

Bog og hænder

Forberedelse

Det kræver ofte lidt forberedelse, hvis man vil have mest muligt ud af mødet i læsekredsen. Tænk f.eks. over tre ting, som du gerne vil tale med de andre i læsekredsen om, og udvælg gerne tre steder i bogen, som fungerer som eksempler. Nedslagene i teksten hjælper ofte til at blive mere konkret, og hjælper dig til at huske de tanker, du gjorde dig, mens du læste. 

 

Rundt om bordet

Vi anbefaler at starte med en runde, hvor alle fortæller om deres oplevelse af bogen. Alle kan f.eks. fremhæve én ting ved bogen, som de lagde særligt mærke til eller som de gerne vil tale med gruppen om. Prøv at holde lidt igen med vurderingsdommene i starten af samtalen, da det somme tider kan spænde ben for den videre samtale, hvis man fokuserer meget på, om bogen var god eller dårlig. Det, som én læser synes er godt, er ikke nødvendigvis det samme som det, sidemanden synes er godt. 

 

Forslag til samtaleemner

Der er mange ting at lægge mærke til i en tekst, og hver enkelt roman kalder på forskellige tilgange og spørgsmål. Ofte er der dog nogle kendetegn ved romanen, som går igen. 

Her kommer nogle forslag til emner og spørgsmål, som I kan lade jer inspirere af. Husk at inddrage teksteksempler, når I kan.

  • Karakterer: Hvem er hovedpersonen? Bipersonerne? Sker der en udvikling hos de forskellige karakterer? Hvad kendetegner relationerne imellem karaktererne? Er de sympatiske? Troværdige? Er der nogle bestemte karakterer, der stikker ud, som I gerne vil tale om? 
  • Handling og opbygning: Hvordan er historien bygget op? Er den nem eller svær at følge med i? Er der én eller flere tidslinjer? Flere synsvinkler? Er der tilbageblik, eller foregår historien i fortællingens nutid? Er det en tempofyldt eller dvælende bog? Er stemningen hyggelig, dyster eller andet? 
  • Tid og sted: Hvor og hvornår foregår historien? Hvilken rolle spiller tid og sted for historien? Er det et realistisk miljø? Er der mange stedsbeskrivelser (kom evt. med eksempler)? 
  • Sprog: Hvad synes I om sproget? Er det poetisk? Humoristisk? Med lange eller korte sætninger? Er det almindeligt og let tilgængeligt? Er det meget beskrivende? Er det dårligt?
     

Perspektiv og kontekst

Ofte kan det være spændende at sætte den læste bog ind i en større sammenhæng. Minder bogen f.eks. om andre bøger, I har læst i læsekredsen? Har I læst andre bøger af samme forfatter? Forholder romanen sig til det samfund, vi lever i? Hvis ja, på hvilken måde? 

 

Ordstyrer

Vi anbefaler, at I overvejer at vælge en ordstyrer til jeres læsekreds. I de fleste af bibliotekets læsekredse fungerer formidleren som ordstyrer, men i private eller selvkørende læsekredse kan det med fordel være en rolle, I skiftes til at have. Ordstyreren kan f.eks. sørge for at alle kommer til orde, og kan evt. også indlede læsekredsmødet med et kort oplæg om forfatteren til den bog, I har læst. 

 

Mere viden

I kan finde supplerende oplysninger om forfatteren, forfatterskabet og bøgerne på Forfatterweb og litteratursiden.dk. I kan også finde artikler med anmeldelser og forfatterinterviews via Infomedia. 

 

God fornøjelse med samtalen i læsekredsen.